EL TRANSPORT

A la Riba un trau fet al plegament ondulat de la Serra de l'Ermita permet de fer passar el ferrocarril de via única procedent de Lleida i de Montblanc; el tall ve seguit per un pont de quaranta metres d'alçada sobre el Francolí. Després, el tren passa a una considerable altura amb relació a la carretera i a les cases. Tota la fesomia del marge esquerre del Francolí reflexa la limitació severa que l'engorjat imposa a l'activitat humana.

El transport motoritzat, al seu torn, ha exercit la seva influència en l'equipament urbà de la Riba. La seva flexibilitat i aptitud per traginar els generes des dels establiments industrials fins als mercats respectius, sense interrupcions per transbords, feren imprescindible la construcció d'un camí apte per automòbils i camionatge que enllacés totes les fàbriques amb la carretera. La forta inclinació de la renglera de fàbriques ha estat causa que aquest vial resulti tan tortuós i de pendent tan suau, com dret i costerut és l'antic camí de bast. Aquesta carretera va ésser inaugurada el 1930, i s'acaba al indret de la fàbrica situada més amunt de totes.[i] Les dificultats que la topografia ocasionà en la seva construcció, feren necessaris dos ponts per a facilitar un accés més planer; aquesta carretera té diverses corbes en angle agut i varis llocs amb sortida en atzucac per atènyer les factories.



[i] Fa anys que va prolongar-se i actualment arriba a Farena, llogaret del municipi de Mont-ral, a 623 m d’altitud, després d’un recorregut un xic superior als 13 km.